Aportul cercetării în realizarea Strategiei Energetice a Republicii Moldova până în 2020

2011-02-03

Misiunea complexului energetic constă în asigurarea cu resurse energetice primare, energie electrică şi termică a tuturor consumatorilor din ţară. Complexul energetic se confruntă cu multiple probleme, de exemplu, condiţionate de cota redusă a resurselor energetice primare locale în balanţa energetică a ţării, cota ridicată a importurilor de resurse energetice şi energie electrică, care condiţionează o dependenţă puternică de fluctuaţiile preţurilor la resursele energetice de pe piaţa internaţională.

O altă problemă, ce agravează situaţia în energetică, o constituie îmbătrânirea utilajului şi utilizarea tehnologiilor învechite. Ca consecinţă, avem un grad avansat al îmbătrânirii componentelor complexului energetic, ce se estimează la cca. 60-70%, iar eficienţa energetică în comparaţie cu ţările avansate este de cca. 2,5-3 ori mai redusă. Sporirea eficienţei energetice este o problemă fundamentală pentru ţară, economie, inclusiv şi pentru complexul energetic.

Distribuirea inechitabilă a valorii adăugate create pe întreg lanţul de furnizare-producere a energiei electrice cât şi termice: resurse energetice - producere - transport – distribuţie, prezintă o barieră în soluţionarea problemei de sporire a eficienţei energetice şi dezvoltării sectorului în ansamblu. Echilibrarea intereselor producătorilor, distribuitorilor şi a consumatorilor finali este o condiţie esenţială pentru asigurarea dezvoltării durabile a economiei, sporirii eficienţei de funcţionare a complexului energetic şi crearea condiţiilor tarifare echitabile consumatorilor.

Abordarea complexă ştiinţifică a problemelor energeticii la integru şi în parte pentru sectoarele ramurii (sectorul electroenergetic, termoenergetic, gaze naturale, combustibili lichizi, surse regenerabile de energie, cadrului juridic şi instituţional, colaborarea internaţională) este o necesitate vitală întru identificarea soluţiilor rezonabile, competitive din punct de vedere economic cu scopul sporirii eficienţei energetice şi a implementării standardelor internaţionale în sector.

Creşterea tarifelor la gazele naturale, preţurilor la produsele petroliere pe piaţa internă, care adesea depăşesc preţurile respective din ţările vecine, poate afecta securitatea energetică a ţării. Din aceste considerente, este necesară formularea unor recomandări ştiinţific argumentate pe termen scurt şi mediu întru luarea măsurilor spre ameliorarea situaţiei în asigurarea cu energie şi resurse energetice a ţării. Aceste măsuri necesită a fi racordate la direcţia strategică 06: Eficientizarea complexului energetic şi asigurarea securităţii energetice, inclusiv prin folosirea resurselor renovabile.

Ca prioritate a cercetării în cadrul acestei direcţii este stipulată „Securitatea energetică” cu următoarele obiective pentru perioada 2011-2014:

a) Noi materiale, dispozitive şi echipamente pentru complexul energetic şi valorificarea energiei regenerabile (hidro; eoliană, solară, biomasă).
b) Integrarea sistemului electroenergetic autohton cu sistemele energetice regionale şi europene.
c) Eficientizarea consumului de energie din economia naţională şi a funcţionării sistemului energetic.
d) Modele matematice şi monitorizarea securităţii energetice.

La sfârşitul a. 2010 s-a efectuat o investigaţie cu participarea întreprinderilor complexului energetic şi instituţiilor de cercetare, proiectare şi a universităţilor din ţară cu scopul de a disemina problemele, soluţionarea cărora cu aportul sferei cercetare - dezvoltare poate avea un impact pozitiv asupra ameliorării situaţiei în energetică în perioada 2011-2014. In acest studiu s-a consultat cadrului legislativ şi normativ existent, s-au analizat rezultatele investigaţiilor efectuate de instituţiile de cercetare, recomandările experţilor din exteriorul ţării privind priorităţile şi posibilităţile de ameliorare a situaţiei în sectorul electroenergetic, termoenergetic şi în complexul energetic al ţării.

Ca urmare a acestei investigaţii s-au formulat următoarele priorităţi ale cercetării în domeniul energeticii:

Securitatea energetică. Asigurarea securităţii energetice este o prioritate pentru ţară, iar utilizarea unui instrument de estimare cantitativă a nivelului curent a securităţii energetice permite de a avea informaţii credibile la luarea deciziilor de ameliorare a situaţiei în energetică, inclusiv în condiţii de criză. În calitate de instrument pentru obţinerea informaţiilor credibile poate servi modelul matematic şi bazele de date elaborate de Institutul de Energetică al AŞM (IE AŞM). Totodată, extinderea capacităţilor modelului matematic pentru realizarea funcţiei de prognozare a riscurilor condiţionate de fluctuaţiile factorilor externi şi interni asupra securităţii energetice şi crearea posibilităţilor de simulare la calculator a diferitor scenarii de derulare a situaţiilor, inclusiv de criză, va permite propunerea de soluţii argumentate de ameliorare a situaţiei în complexul energetic. Ca obiective ale cercetării în această direcţie se prezintă:

a) asimilarea şi utilizarea reţelelor neuronice în modelul matematic pentru majorarea preciziei prognozei devierilor indicatorilor ce caracterizează nivelul securităţii energetice în caz de insuficienţă a informaţiei necesare pentru analiză (programat pentru a. 2011);
b) adaptarea metodelor de programare dinamică pentru depistarea celor mai probabile direcţii de evoluţie a situaţiei în energetică sub influenţa factorilor interni şi externi ( 2011-2012);
c) elaborarea conceptului şi procedurii de estimare a eficienţei implementării inovaţiilor în energetică şi a impactului lor asupra securităţii energetice (2013-2014);
d) elaborarea şi argumentarea modelului matematic pentru estimarea securităţii energetice la nivel de municipiu cu infrastructură energetică, având ca exemplu mun. Chişinău (2014);
e) monitorizarea permanentă a nivelului securităţii energetice, completarea şi extinderea bazelor de date, dezvoltarea modelului matematic pentru estimarea şi prognoza securităţii energetice cu scopul sporirii capacităţilor de analiză operativă prin simulări matematice şi formulare a recomandărilor, ce includ măsurile necesare pentru ameliorarea situaţiei (2011-2014);
f) elaborare metode de calcul a proceselor dinamice şi staţionare în liniile, circuitele şi echipamentele electrice şi energetice cu propunere de soluţii inovative privind dezvoltarea reţelelor electrice, a surselor de generare, sporirii eficienţei energetice întru asigurarea stabilităţii de funcţionare, îmbunătăţirii regimurilor de funcţionare şi formularea condiţiilor ce privesc acţiunile şi măsurile de integrare cu sistemele electroenergetice ale ţărilor vecine ( 2010-2014, IE AŞM).

Sectorul electroenergetic - include sursele de generare, reţeaua de interconexiune cu sistemele electroenergetice ale ţărilor vecine, reţeaua de transport intern a energiei electrice, reţelele de distribuţie a energiei electrice.

Sursele de generare. Complexul energetic include centralele electrice cu termoficare din Chişinău (CET-1 şi CET-2), din Bălţi (CET-Nord) şi Centrala Hidroelectrică Costeşti. Strategia stipulează creşterea capacităţii de generare către a. 2020 a CET-1 până la 91 MW, CET-2 pînâ la 440 MW şi CET-Nord pânâ la 228 MW. Se poate menţiona, că din 2007 au avut schimbări în sarcina termică solicitată de către consumatorii din Chişinău şi Bălţi, ceea ce a influenţat asupra cererii de energiei termică şi asupra regimului de funcţionare a centralelor, inclusiv şi din cauza creşterii cotei sistemelor de încălzire autonomă. Ca urmare a acestui fapt, reiese necesitatea de revizuire a indicatorilor stipulaţi în Strategie şi argumentarea soluţiilor de modernizare a acestor centrale întru asigurarea posibilităţilor de funcţionare în regimuri de sarcină termică variabilă, sporirea eficienţei energetice a producerii energiei termice şi electrice, diminuarea consumurilor proprii de energie electrică.

O altă problemă ce necesită aportul ştiinţei este revizuirea schemei de amplasare a centralelor cu generare distribuită, ţinând cont de schimbarea structurii reţelelor de gazoducte de înaltă şi medie presiune întru implementarea cogenerării şi asigurării cu energie termică a populaţiei din centrele raionale şi localităţile cu sisteme centralizate de încălzire.

Beneficiarii promovării generării distribuite pot fi agenţii economici (investitorii) şi/sau Autorităţile Administraţiei Publice Locale (AAPL).

Dezvoltarea interconexiunilor internaţionale. Ideea de bază constă în studierea, depistarea şi argumentarea posibilităţilor de integrare şi durificare a legăturilor cu sistemele electroenergetice ale ţărilor vecine. Totodată, se poate miza pe viitor de a profita de amplasarea avantajoasă reciprocă a liniilor electrice cu tensiunea de 330 kV şi 400 kV (Bălţi-Străşeni-Chişinău, Bălţi-Străşeni-Chişinău-CERSM), ca rezultat al instituirii unei platforme de vânzări şi schimb de energie electrică intre două sisteme electroenergetice cu parametri diferiţi de funcţionare. Propunerea de soluţii argumentate şi competitive pentru soluţionarea problemei funcţionării simultane a sistemelor electroenergetice în republică va avea un impact foarte benefic pentru soluţionarea problemei integrării sistemului energetic naţional în piaţa energiei regionale şi îndeplinirea de el şi a funcţiilor de tranzitare a energiei electrice.

Ca obiective ale cercetării se pot formula următoarele:

a) Investigaţii privind evidenţierea limitărilor tehnice ale sistemului electroenergetic al Republicii Moldova întru îndeplinirea calitativă a funcţiilor de transport şi tranzit a energiei electrice, a condiţiilor de funcţionare stabilă condiţionate de sporirea puterii centralelor eoliene în Ucraina (130 MW in perioada 2011-2012) şi România (peste 3000 MW din zona litoralului Mării Negre).
b) Argumentarea soluţiilor de realizare a punţilor (coridoarelor) energetice de transport şi tranzitare a energiei electrice, de exemplu, Bălţi-CHE Novodnestrovsc, precum şi Suceava-Bălţi-Străşeni-Chişinău-Vulcăneşti-Isaccea şi/sau Suceava-Bălţi-Straşeni-Chişinău-CERSM- Vulcăneşti -Isaccea.
c) Studierea, elaborarea şi argumentarea soluţiilor tehnice de racordare a sistemelor energetice cu diferită tensiune nominală (330 kV şi 400 kV) întru asigurarea schimbului de putere reciprocă fără a afecta regimurile de funcţionare ale acestor sisteme. Ca soluţie inovativă, se va examina posibilitatea utilizării transformatoarelor cu reglarea decalajului de fază confecţionate în baza conceptului propus de către IE AŞM, precum şi alte soluţii utilizate în acest scop, de exemplu, instalaţiile Back-to-Back. Aceste lucrări se preconizează în cadrul proiectelor instituţionale executate de către IE AŞM şi grantului STCU în perioada 2011-2012.
d) Studierea impactului asupra regimurilor şi stabilităţii de funcţionare a sistemului electroenergetic la tranzitarea puterii generate de parcurile eoliene din Ucraina şi România prin interconexiunile de tensiune înaltă 330 şi 400 kV prin teritoriul Republicii Moldova (punţile energetice: Suceava-Bălţi-Straşeni-Chişinău-Vulcăneşti-Isaccea, CHE Novodnestrovsc – Bălţi-Suceava; CERSM-Chişinău-Străşeni-Bălţi-Suceava). Termen executare 2013-2014. Potenţialii executanţi: IE AŞM, UTM, Moldelectrica.

Reţeaua internă de transport a energiei electrice. Obiectivul cercetărilor constă în elaborarea soluţiilor tehnice de întărire a capacităţii de absorbire a puterii electrice generate de diverse tipuri de centrale electrice (cogenerare distribuită, parcuri eoliene) amplasate în teritoriul Republicii Moldova pentru a asigura transportul energiei electrice către consumator şi îmbunătăţirea indicilor tehnici de exploatare ale acestor linii electrice.

Distribuţia de energie electrică. Reţelele electrice de distribuţie (RED) sunt cele mai extinse şi necesită cele mai mari cheltuieli de exploatare. Asimilarea tehnologiilor informaţionale constituie o practică bună pentru sporirea eficienţei de funcţionare şi a diminuării cheltuielilor de exploatare. Din aceste considerente se prezintă actuală problema elaborării conceptului de formare a bazelor de date electronice şi de elaborare a modelului matematic racordat la amplasarea pe teren a liniilor electrice, ceea ce va permite monitorizarea stării tehnice a reţelelor de distribuţie, micşorării întreruperilor de livrare a energiei electrice şi diminuării cheltuielilor de exploatare.

Sectorul termoenergetic. Creşterea costului unităţii de energie termică este o povară pentru consumatorii conectaţi la sistemele centralizate de încălzire. Această situaţia este foarte dificilă pentru Chişinău şi Bălţi. Incapacitatea populaţiei de a achita serviciile energetice prestate la preţurile actuale agravează situaţia, generând datorii mari reciproce a întreprinderilor energetice (S.A. TERMOCOM, S.A. CET-1, S.A. CET-2), şi datorii furnizorului de gaze naturale S.A. Moldovagaz. Soluţia îmbunătăţirii situaţiei trebuie să se bazeze pe faptul, că sistemul termoenergetic este un sistem local, fie că şi cu semne evidente de sistem centralizat energetic. Se pot propune următoarele soluţii de ameliorare a situaţiei:

a) retehnologizarea întreprinderilor întru sporirea eficienţei energetice, inclusiv prin implementarea instalaţiilor moderne de cogenerare la S.A. TERMOCOM şi CET-uri;
b) optimizarea regimurilor de funcţionare a fiecărei întreprindere în parte;
c) racordarea regimurilor de funcţionare a întreprinderilor incluse în ciclul tehnologic unic şi neîntrerupt de livrare a căldurii consumatorilor, inclusiv prin reorganizare şi formarea unui Holding (2011-2012). Estimările preliminare efectuate de către S.A. TERMOCOM indică posibilitatea micşorării tarifelor pentru consumatorii finali în proporţie de cca. 20% numai graţie creării unui Holding. Implementarea instalaţiilor de cogenerare la centrale termice ale S.A. TERMOCOM ( 2011-2012), de asemenea pot contribui la soluţionarea problemei micşorării tarifelor, urmare a sporirii eficienţei utilizării gazelor naturale.

Întru promovarea acestor acţiuni este necesar de comun acord cu întreprinderile implicate în producerea şi livrarea energiei termice, instituţiile de cercetare (IE AŞM, UTM şi alte instituţii de profil) de analizat particularităţile infrastructurii existente şi a tehnologiei utilizate la centralele termice ale S.A. TERMOCOM, capacităţile de asigurare cu gaze naturale, de livrare a energiei termice produse, precum şi aspectele ecologice a implementării instalaţiei de cogenerare. Este necesar de calculat cotele optimale de producere a energiei electrice şi termice de instalaţia de cogenerare cu estimarea nivelului tarifelor la energie termică şi electrică produsă. Această acţiune trebuie de realizat în a. 2011.

Crearea Holding-ului, care ar include S.A. CET-1, S.A. CET-2 şi S.A. TERMOCOM va contribui la instituirea sistemului centralizat de alimentare cu energie termică (SACET) Chişinău şi crearea condiţiilor de modernizare şi dezvoltare a acestor întreprinderi energetice. Se poate menţiona, că în prezent există premise legale de instituire a unei întreprinderi de tip Holding în conformitate cu Legea nr. 845 din 03.01.1992 (art. 22) şi Hotărîrea Guvernului nr. 550 din 26.07.1994 „ Regulament provizoriu cu privire la holdinguri”, Capitolul 3.

Această reorganizare se poate face în 2011-2012 cu asigurarea echilibrată a intereselor întreprinderilor fondatoare ale Holding-ului. Se poate menţiona, că ipoteza formulată este racordată la recomandările din raportul experţilor Băncii Mondiale (noiembrie 2010). Fuziunea CET-1, CET-2 şi S.A. TERMOCOM poate soluţiona şi problema capitalului negativ, a datoriilor acumulate într-o manieră mai transparentă (pct.64 al raportului experţilor Băncii Mondiale) cu sporirea economiei în investiţii şi îmbunătăţirea eficienţei energetic (pct.65).

Funcţionarea în paralel a surselor de producere a energiei termice este o problemă tehnică dificilă, dar soluţionarea ei are un impact foarte pozitiv asupra sporirii eficienţei energetice, deoarece se poate optimiza repartiţia sarcini între surse cu scopul sporirii randamentului de funcţionare a sistemului. Aceasta este o urmarea a faptului, că CET este cea mai eficientă modalitate de producere simultană a energiei electrice şi termice, având randamentul între 50% şi 85% în dependenţă de vârstă şi performanţa echipamentului şi apropierea de regimul nominal de sarcină.

Extinderea utilizării sistemelor de încălzire individuală a fost o reacţie a consumatorilor la creşterea tarifelor la căldură şi diminuarea calităţii serviciilor de încălzire prestate. Sporirea eficienţei energetice, diminuarea tarifului şi îmbunătăţirea serviciilor energetice prestate de Holding consumatorilor finali, va contribui la creşterea numărului de consumatori care doresc să beneficieze de serviciile sistemului centralizat de încălzire. Această ipoteză se bazează pe tendinţele care s-au evidenţiat, de exemplu, în România. Totodată, extinderea sistemelor de încălzire autonomă pot crea probleme de securitate şi de siguranţă energetică condiţionate de creşterea probabilităţii refuzurilor necontrolate ca urmare a îmbătrânirii lor şi lipsei unei practici obligatorii de verificare şi revizie tehnică a sistemelor aflate în exploatare.

Sectorul de gaze naturale. Criza gazelor din iarna anului 2009 a elucidat necesitatea de a avea stocuri de rezervă a resurselor energetice întru atenuarea impactului asupra securităţii energetice şi siguranţei de alimentare a consumatorilor cu resurse energetice şi cu energie. În calitate de soluţie rezonabilă pentru Republica Moldova se poate examina crearea stocurilor subterane de gaze naturale, dar pentru aceasta este necesar de determinat zonele perspective din punct de vedere geologic pentru stocarea gazelor şi apropierea lor de reţele de gaze naturale. În 2010 cu suportul S.A. Moldovagaz au derulat lucrările privind efectuarea unui studiu de prefezabilitate privind estimarea posibilităţilor de instituire în teritoriul RM a depozitelor subterane de gaze naturale. Lucrarea este planificată pentru perioada 2010-2011 şi executată de către Institutul de Geologie şi Seismologie al AŞM şi IE AŞM din surse extrabugetare. SA Moldova gaz este beneficiarul rezultatelor acestui studiu. Costul lucrării de cercetare constituie peste 900 mii lei.

Sectorul combustibililor lichizi. Acest sector are toate semnele caracteristice pentru o activitate în condiţii de piaţă. Totuşi, întru realizarea în plin volum a performanţelor care ne le poate oferi o piaţă viabilă a combustibililor lichizi se pot formula pentru cercetare următoarele teme:

a) Elaborarea şi implementarea mecanismelor economice de gestionare şi dirijare cu piaţa combustibililor lichizi în Republica Moldova cu scopul formării şi menţinerii mediului de concurenţă loială, care este echitabilă pentru furnizori şi consumatori;
b) Elaborarea şi implementarea unui sistem informaţional ce se va utiliza la monitorizarea fluxurilor de combustibili lichizi pe filiera intrare- stocare-comercializare la preţurile pentru care s-au achitat accizele. Ca rezultat al studiului poate fi argumentarea ratei admisibile de depăşire a preţurilor de realizare în comparaţie cu cele declarate la intrarea produselor în ţară, precum şi cu luarea în consideraţie a ratei cheltuielilor suportate de păstrarea lor în stocuri. Aceasta se referă şi la produsele aflate pe o perioadă mai îndelungată în stocuri şi care la realizarea lor necesită schimbarea preţurilor. Totuşi, creşterea preţurilor de comercializare nu trebuie să depăşească rata cheltuielilor condiţionată de păstrarea lor în stocuri până la vânzare. Rezultatul acestor cercetări pot fi regulamentele care ar asigura transparenţa şi continuitatea activităţilor agenţilor economici pe piaţa produselor petroliere cu formarea unui mediul concurenţial adevărat. Termenul de realizare a acestor acţiuni 2011-2014, iar ca executanţi pot fi instituţiile de cercetare de profil economic cu implicarea ministerului şi agenţiilor ce activează în acest domeniu.

Surse de energie regenerabilă. Valorificarea acestor surse este o prioritate la nivel internaţional. Pentru a le promova şi include în balanţa energetică este necesar de asigurat un şir de condiţii. Ca cele mai semnificative pentru atragerea investiţiilor se pot indica:
a) plenitudinea şi veridicitatea informaţiei privind potenţialul energetic al surselor regenerabile disponibile;
b) performanţa cadrului legislativ şi normativ;
c) nivelul de conştientizare de către populaţie şi de Autorităţile de Administrare Publică Locală a actualităţii şi necesităţii valorificării surselor regenerabile de energie;
d) pregătirea specialiştilor în specialitatea „Surse noi şi regenerabile de energie”.

În calitate de acţiuni prioritare de cercetare privind soluţionarea problemei valorificării surselor regenerabile de energie în Republica Moldova se pot stipula următoarele:

1) Cercetarea resurselor energetice eoliene şi a biomasei disponibile în zonele climaterice ale Republicii Moldova ( Nord, Centru, Sud) pentru estimarea potenţialului energetic total şi determinarea amplasării zonelor perspective pentru valorificarea energiei eoliene şi energiei biomasei. Pentru îndeplinirea lucrărilor de cercetare a resurselor eoliene este necesar de efectuat măsurarea caracteristicilor vântului la înălţimea de cca. 60 m. Îndeplinirea acestor lucrări necesită procurarea echipamentelor specializate pentru efectuarea măsurătorilor caracteristicilor vântului (turnuri transportabile şi staţii meteo). Rezultatul scontat constă în elaborarea hărţilor resurselor energetice eoliene şi întocmirea şi publicarea Atlasului Resurselor Energetice Eoliene al Republicii Moldova. Pentru executarea lucrărilor este necesar de format un cluster în componenţa UTM, serviciului Hidrometeorologic de stat, Institutul de Geodezie , Prospecţiuni Tehnice şi Cadastru ( IGEOCAD), precum şi implicarea unor organisme de cercetare din afara ţării, ce au experienţă în efectuarea lucrărilor de cercetare în acest domeniu. Termenul de realizare a lucrării 2011-2013. Costul lucrărilor estimat de către cercetătorii de la Universitatea Tehnică din Moldova constituie cca. 1500 mii lei.
2) Biomasă în prezent este cel mai accesibil component pentru valorificare ca sursă de energie primară. Evaluarea potenţialului tehnic disponibil şi economic, repartizarea lui în Republica Moldova, continuarea în baza rezultatelor deja obţinute a activităţilor de cercetare privind elaborarea şi perfectarea tehnologiilor de producere, recoltare, prelucrare a biomasei, elaborarea şi confecţionarea echipamentelor, liniilor tehnologice pentru valorificarea biomasei în scopuri energetice, precum şi crearea bazei normative şi a echipamentului pentru comercializare, de exemplu, a amestecurilor de combustibil şi a combustibilului solid (brichete şi pelete) constituie spectrul problemelor de cercetare în acest domeniu, soluţionarea cărora contribuie la îndeplinirea prevederilor Strategiei energetice.
3) Crearea centrelor de demonstrarea a eficienţei utilizării energiei regenerabile în Republica Moldova. Sarcina acestor centre constă şi în efectuarea cercetărilor pentru determinarea eficienţei şi parametrilor de performanţă a echipamentelor de conversie, elaborate în republică şi a celor de import, a tehnologiilor de valorificare şi utilizare a energiei surselor regenerabile. În contextul acestei sarcini este necesar de realizat propunerea UTM privind confecţionarea şi montarea a 10 agregate eoliene cu puterea de 10 kW (elaborate de către UTM) în diferite locuri din republică şi executarea ciclului de cercetări experimentale privind eficienţa conversiei energiei eoliene în alte forme de energie cu elaborare recomandări de perfectare a agregatelor eoliene şi a modalităţilor de utilizare eficientă a energiei produse din surse regenerabile.
4) O altă problemă de mare semnificaţie este stocarea şi acumularea pe scurtă şi lungă durată a energiei obţinute din surse regenerabile, de exemplu, în formă de combustibili lichizi şi solizi, hidrogen sau alte forme noi neutilizate în prezent.
Potenţialii executanţi ai acţiunilor stipulate în pct.2 -4 pot fi ITA MECAGRO, Institutul de Fitotehnie, Horticultură N. DIMO, ICCC „Selecţia”, Institutul Naţional de Standartizare şi Metrologie, UASM, UTM, ASM.

Eficienţa energetică. Implementarea măsurilor de eficienţă energetică este în prezent cea mai rezonabilă soluţie de asigurare a siguranţei alimentării cu energie şi securităţii energetice. În acest context Strategia energetică stipulează sporirea cu 1,6-1,7 % pe an a eficienţei energetice. Se poate constata, că în republică există un potenţial bun de sporire a eficienţii energetice fără a fi necesare prea multe investiţii în realizarea acestor măsuri. De exemplu, studiul efectuat în 2010 de un grup de lucru în cadrul Ministerului Economiei privind propunerea de politici publice pentru promovarea eficienţei energetice în sectorul rezidenţial indică, că impactul economic a sporirii eficienţei energetice în anul 2020 în sectorul rezidenţial poate constitui integral 590-800 mil lei şi reducerea emisiilor de CO2 cu 17-20 %. Promovarea politicilor de eficienţă energetică va conduce la micşorarea vânzărilor de energie electrică în a. 2020 cu cca.100 mil. lei şi a vărsărilor în bugetul de stat ca urmare a ratării încasării TVA la energia electrică. Datele prezentate confirmă faptul, că promovarea eficienţei energetice poate avea impact diferit pentru consumatori, prestatori de servicii şi chiar interesele financiare ale statului. Problema are un caracter complex şi este necesar de elaborat şi argumentat măsuri şi mecanisme atât de depistare a ramurilor economiei cu impact maximal al implementării măsurilor de eficienţă energetică,cât şi a procedurilor şi mecanismelor de echilibrare a intereselor economice ale părţilor, care pot pierde în urma acestor acţiuni. Aportul cercetării în sporirea eficienţei energetice poate consta în următoarelor:

a) Elaborarea şi adoptarea procedurilor de audit energetic a producătorilor, transportatorilor, distribuitorilor şi consumatorilor, inclusiv a mecanismelor de facilitare a sporirii eficienţei energetice.
b) Elaborarea propunerilor de politici pentru promovarea eficienţei energetice în sectoarele complexului energetic şi rezidenţial întru diminuarea consumului de resurse energetice primare, energiei electrice şi termice, ceea ce contribuie la atingerea ţintelor de reducere până la 7-10% către 2020 a pierderilor de energie în reţelele electrice de distribuţie şi 12% în reţelele termice (proiectul Programului Naţional pentru Eficienţă Energetică 2010-2020 ).

În calitate de mecanism de promovare a eficienţei energetice se poate propune utilizarea Certificatelor albe cu formarea pieţei lor în ţară, acordarea facilităţilor pentru activităţile de reinvestire în eficienţa energetică a sumelor formate din economiile consumurilor de energie şi resurse energetice.

Cadrul instituţional, juridic şi de reglementare. Crearea unui cadru instituţional şi juridic modern este o condiţie obligatorie pentru promovarea eficienţei energetice, atragerii investiţiilor şi asigurării condiţiilor de funcţionare stabilă a complexului energetic. Se pot nominaliza unele din acţiunile primordiale privind perfectarea cadrului juridic şi instituţionale:

a) Elaborarea propunerilor privind actualizarea legii energiei regenerabile cu includerea în lege a articolului ce se referă la Certificatele verzi şi modificarea art. 24 spre a concretiza modalităţile de stabilire a tarifelor la energie regenerabilă întru sporirea gradului de credibilitate a investitorului în acest domeniu; modificarea art. 15 a legii nr. 1308 (alin. 3 privind amplasarea obiectelor energetice şi asigurarea accesului la aceste obiecte); pregătirea proiectelor legilor de modificare a legilor nr. 160 şi nr. 1308.
b) Elaborarea şi aprobarea norme tehnice „Condiţii tehnice de racordare la reţelele electrice centralizate a centralelor electrice eoliene.
c) Elaborarea mecanismului de facilitare şi control a comercializării amestecurilor de biocombustibil privind rambursarea accizelor pentru cote de alcoolul etilic şi biodisel utilizate în amestecurile de biocombustibil comercializat. Normă legală de rambursare a accizelor producătorului se recomandă să fie certificatele eliberate de către AEE. Aceste certificate vor confirma volumul utilizat de alcool etilic şi biodisel în scopuri energetice şi vor servi ca bază legală de a pretinde la drepturile şi facilităţile acordate de lege în domeniul utilizării energiei regenerabile.
d) Elaborarea şi promovarea mecanismului de control şi distribuţie echitabilă a valorii adăugate în veriga: resurse energetice primare-producere - transport-distribuţie şi consum energie întru crearea condiţiilor de sporire a eficienţei funcţionării complexului energetic şi eficienţei consumului energiei şi resurselor energetice.

Educaţie, instruire, cercetarea şi dezvoltare. Aportul sferei cercetare constă în:

a) Perfectarea programelor educaţionale pentru inginerii energetici şi elaborarea unor programe de conştientizare energetică pentru grupuri specifice şi a societăţii în ansamblu;
b) Relansarea activităţii de perfecţionare a personalului complexului energetic pentru a contribui la sporirea siguranţei de funcţionare, a eficienţei energetice şi de îmbunătăţire a serviciilor prestate consumatorilor.

Cooperarea internaţională şi atragerea investiţiilor. Necesitatea acestor activităţi reiese din tendinţele pe plan internaţional, regional şi naţional care au ca scop sporirea eficienţei soluţionării diverselor probleme ce apar în toate domeniile de activitate, inclusiv şi în energetică.

În aceasta direcţie se pot indica următoarele probleme, soluţionarea cărora va avea impact asupra atingerii obiectivelor Strategiei energetice:

a) Perfectarea cadrului legislativ şi normativ întru sporirea transparenţei activităţilor, acţiunilor, activităţii economice şi asigurării stabilităţii lui pe perioade determinate.
b) Crearea condiţiilor atractive la promovarea şi realizarea activităţilor de modernizare, renovare şi implementare a tehnologiilor performante în complexul energetic.
c) Asigurarea accesibilităţii investitorilor la normele cadrului legislativ în vigoare din Republica Moldova. Ca un exemplu de succes se poate prezenta în acest context lansarea în a. 2011 a proiectului “Moldova Energy and Biomass Project” finanţat de către UE (14 mil. EURO) şi United Nations Development Programme ( 0,56 mil. EURO) cu termen realizare: 2010-2014.

În concluzie se pot formula următoarele recomandări întru realizarea prevederilor stipulate în Strategia energetică:

a) Este necesar ca întreprinderile complexului energetic să elaboreze planuri de acţiuni (planificare strategică) privind realizarea prevederilor Strategiei Energetice, care au ca scop sporirea eficienţei energetice şi a capacităţii concurenţiale ale întreprinderilor energetice pe piaţa energiei din republică şi regiune.
b) Implementarea unei politici de tarifare a resurselor energetice livrate utilizatorilor finali care să corespundă nivelului optim al cantităţilor produse de furnizori. Prin aceasta asigurarea interesului economic al producătorului şi intermediarilor din sectorul energetic trebuie să se bazeze pe creşterea vânzărilor produsului şi a serviciilor şi nu pe creşterea costului unei unităţi de energie livrată sau serviciu oferit.
c) Problemele abordate au un caracter complex şi soluţionarea lor este posibilă doar cu participarea activă a instituţiilor de cercetare academice, universitare, de proiectare, întreprinderilor din sectorul energetic, precum şi a Autorităţilor de Administrare Publică Centrală şi Locală. Această colaborare poate fi o bună şcoală pentru confirmarea eficienţei factorului de consolidare şi conlucrare în soluţionarea problemelor stringente, dificile şi adesea contradictorii pentru părţile implicate în aceste activităţi consolidate.

Dr.hab. Vladimir Berzan, directorul Institutului de Energetică al Academiei de Ştiinţe a Moldovei

La elaborarea acestui studiu şi-au adus aportul acad. Vitalie Postolati, acad. Ion Bostan, m.c. Ion Tighineanu, m.c. Ion Habăşescu, dr.hab. Alexandru Startan, dr. Mihail Poisic, dr. Mihai Cernei, dr. prof. Ion Stratan, dr. hab. Valeriu Dulgheru, dr. conferenţiar Ion Sobor, Mihail Gavriluţa, Vadim Ceban, Galina Parsian, Iacov Cazacu, Marin Profir, Veaceslav Zastavneţchi, Alexandr Komarov, Igor Savin, Viorel Gîrbu şi colaboratorii Institutului de Energetică al AŞM.

 

 

Lista documentelor consultate
1. Strategia energetică a Republicii Moldova până în 2020.
2. Programului de activitate al Guvernului „Integrarea europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare 2009 - 2013”.
3. Programului de activitate al Guvernului republicii Moldova „Integrarea europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare 2011 - 2014”.
4. Programul de stabilizare şi relansare economică a Pepublicii Moldova pe anii 2009-2011
5. Acordul de colaborare a statelor membre ale Comunităţii Statelor Independente în domeniul energeticii din 2010.
6. Acordul la Carta Energetică din 1994.
7. Protocul privind eficienţa energetică şi aspectele ecologice respective (1998) a ţărilor aderate la Carta Energetică
8. Regulamentul Ministerului Economiei
9. LEGE Nr. 124 din 23.12.2009 cu privire la energia electrică. MO nr 23-24, 12.02.2010
10. Legea cu privire la gaze naturale
11. Proiectul Legea cu privire la eficienţa energetică
12. Legea eneregiei regenerabile
13. LEGE Nr. 117 din 23.12.2009 pentru aderarea Republicii Moldova la Tratatul de constituire a Comunităţii Energetice. Monitorul Oficial Nr. 8-10 .22.12.2009
14. Proiectul Programului Naţional pentru Eficienţă Energetică 2010-2020
15. Proiect al Regulamentului Agenţiei pentru Eficienţa Energetică
16. Raport analitic „Securitatea energetică a Republicii Moldova în contextul aderării la comunitatea energetică”Fundaţia Soros-Moldova, aprilie 2010.
17. Raport despre activitatea Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică în anul 2009
18. Proiectul “Moldova Energy and Biomass Project”
19. Gh. DUCA. Propunerile AŞM privind eficientizarea sectorului energetic. Akademos nr. 1(16) , martie 2010

Lista organizaţiilor ce au parvenit cu propuneri.
1. S.A. Moldova gaz. Nr. 03/2-2573 din 27.12.2010
2. Agenţia naţională pentru reglementări în energetic a Republicii moldova ( ANRE). Nr. 04/2705 din 20.12.2010
3. S.A. TERMOCOM. Nr.79/10129 din 16.12.2010
4. I.S. Moldelectrica. Nr. 46-53/2619 din 14.12.2010
5. Î.S. Institutul de Tehnică Agricălă “Mecagro”.
6. S.A. CET-2, Chişinău. Nr.43/1589 din 17.12.2010
7. Facultatea de Energetică UTM.
8. Institutul de Economie , Finanţe şi Statistică. Nr. -586 din 21.12.2010
9. S.A. RED Nord, Bălţi. Nr. Ino.12/2550 din 28.12.10
10. Institutul de Energetică al AŞM.
11. Ministerul Economiei. Proiect”Propunerea de politici publice pentru promovarea eficienţei energetic în sectorul rezidenţial”. Noiembrie 2010.