Timpul.md: INTERVIU cu Maia Sandu, ministrul Educaţiei: Am găsit un sistem mai nefuncțional decât îmi imaginam

2012-10-23

Sistemul educaţional consumă cele mai multe resurse bugetare, dar continuă să rămână cel mai sărac şi defectuos sistem.

În acest context, la trei luni de la învestirea în funcţie, l-am invitat pe noul ministru al Educaţiei, Maia Sandu, la o discuţie despre problemele învăţământului din R. Moldova, priorităţile ministerului din următoarea perioadă şi reformele care vor fi implementate.

- Aţi făcut studii atât în instituţiile de învăţământ din Moldova, cât şi de peste hotare, aţi sesizat diferenţele de sistem. Cum vedeţi acum sistemul educaţional din R. Moldova?

- În R. Moldova am făcut studii mai mulţi ani în urmă, iar în străinătate am făcut o singură şcoală, nu ar fi corect să compar sistemele doar din perspectiva experienţei personale. Dar, dacă e să vorbesc puţin despre această experienţă, lucrurile care mi-au plăcut la şcoala din SUA au fost legătura clară dintre ceea ce înveţi şi ceea ce poţi face cu aceste cunoştinţe, perspectiva globală şi viziunea de ansamblu asupra lucrurilor, faptul că se încurajează gândirea critică până şi acolo unde, la prima vedere, nu mai e nimic de discutat. De asemenea, acolo se pune un accent deosebit pe lucrul în echipă şi pe reuşita colectivă.

În primul meu discurs public ţinut cu ocazia Zilei profesorului am urmărit să trasez câteva repere pentru ceea ce trebuie să ofere şcoala astăzi. Copiii trebuie învăţaţi să gândească independent, să navigheze prin multitudinea surselor de informare, să asimileze informaţia necesară, iar apoi să o recreeze într-un format util lor. Vreau ca şcoala noastră să le cultive copiilor o gândire critică şi aptitudini de soluţionare a problemelor (spre deosebire de oferirea soluţiilor). Avem deja astfel de profesori, dar ei ar trebui să constituie majoritatea.

- Cât de departe este sistemul educaţional din R. Moldova de standardele europene, respectiv americane?

- Pentru a face această comparaţie, lucrul cel mai corect ar fi să vedem cum se poziţionează Moldova în clasamentele făcute pe baza evaluărilor internaţionale. Unul dintre acestea este PISA (Programme for International Student Assessment), o evaluare standardizată iniţiată de OECD, la care ţara noastră a participat în 2009. Elevii de 15 ani, vârstă la care majoritatea lor absolvesc învăţământul obligatoriu, sunt supuşi unei testări la matematică, ştiinţe şi citire/înţelegerea lecturii. Rezultatele sunt descurajatoare: doar 39% din moldovenii de 15 ani posedă noţiuni elementare de matematică considerate fundamentale pentru dezvoltarea lor de mai departe, doar 43% din elevi au competenţe de înțelegerea lecturii şi 53% din elevi cunosc noţiunile elementare de ştiinţe.

Citește mai departe...

Sursa: timpul.md