REPUTAŢIA ACADEMIEI DE ŞTIINŢE A MOLDOVEI GARANTATĂ DE MANAGEMENTUL SĂU PERFORMANT

2013-02-28

Prof. univ. dr. Dr. H. C. Ion Petrescu,
Membru de Onoare al Academiei de Ştiinţe a Moldovei

Reputaţia academică, ca dimensiune a managementului academic, reprezintă o stare de competitivitate, atinsă printr-un nivel de eficacitate şi productivitate ştiinţifică menite să-i asigure prezenţa durabilă în viaţa publică, în condiţiile interacţiunii multiforme şi complexe a numeroşi factori. Managementul însoţeşte şi supraveghează în permanenţă reputaţia pe care, ab initio, o academie o dobândeşte încă de la crearea sa.

După părerea noastră, reputaţia academică constituie acea sumă de atribute înalte de ordin ştiinţifico-juridic, de drept şi de relaţii publice.

Dintr-o altă perspectivă, mai putem defini reputaţia academică şi drept opinie general-constituită asupra calităţii trăsăturilor pozitive receptate de societate, de publicul larg. Aceasta, atâta vreme cât, prin definiţie, Academia este un organism social dotat, cum spuneam, cu reputaţie.

Studiul nostru cu privire la evoluţia reputaţiei şi a managementului acesteia la Academia de Ştiinţe a Moldovei, prezentat mai larg într-o altă împrejurare, ne-a permis sublinierea că, odată probată reputaţia, managementul ei a fost influenţat de un număr important de factori, care a crescut odată cu dezvoltarea Academiei, ceea ce a complicat urmărirea efectelor pentru a delimita responsabilităţile specifice domeniului.

Pe parcurs, conceptul tradiţional al managementului reputaţiei al Academiei de Ştiinţe al Moldovei a fost confruntat cu exigenţele unor factori sau servicii constructive şi speciale, care au conferit un statut tot mai înalt realizatorilor sau utilizatorilor, respectiv corpusului academic şi de cercetare şi societăţii.

Reputaţia Academiei de Ştiinţe a Moldovei îşi găseşte exprimarea în cultura organizaţională şi în cultura managerială a acesteia. Atât la nivel organizaţional, cât şi la cel managerial, cultura este împărtăşită de membrii şi cercetătorii comunităţii academice, formând baza activităţii ştiinţifice. În Academie, cultura şi legătura ei cu managementul reputaţiei academice s-au dezvoltat în timp sub forma unei continuităţi fluide din trecut în prezent şi apoi spre viitor.

Atât cultura organizaţională, cât şi cea managerială, a Academiei de Ştiinţe a Moldovei încorporează valori, credinţe şi perspective sau aşteptări pe care membrii Academiei le împărtăşesc sub forma unor modele explicite sau implicite, ori prin comportament academic responsabil. Sistemul de valori şi norme al Academiei de Ştiinţe a Moldovei se prezintă societăţii, naţiunii, sub forma punctelor de vedere şi acţiune cu privire la problemele ştiinţei şi societăţii în ansamblul ei.

Statutul Academiei de Ştiinţe a Moldovei insistă pe continuitatea reputaţiei, subliniindu-se că Academia este „succesoarea de drept a Academiei de Ştiinţe a RSS Moldoveneşti, fondată la 2 august 1961 şi reorganizată pe termen nelimitat”. Am subliniat, pentru o mai bună înţelegere, termenul nelimitat al reputaţiei academice drept poziţionare către scopul, sarcinile, atribuţiile, responsabilităţile, genurile de activitate şi direcţiile principale de exprimare ale Academiei pentru viitorime.

Garanţia continuităţii reputaţiei academice este managementul acesteia, consecventă în conducerea Academiei, respectiv în Asambleea Academiei şi Adunarea Generală a membrilor titulari şi membrilor corespondenţi ai Academiei, în managementul general exercitat de preşedintele Academiei, primul vicepreşedinte, vicepreşedinţii şi secretarul ştiinţific general al Academiei, de Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică.

În aplecarea noastră asupra managementului reputaţiei academice la Academia de Ştiinţe a Moldovei, o preocupare aparte a vizat obiectivele şi scopurile fundamentale orientate spre dezvoltarea şi menţinerea de active şi atribute ale reputaţiei academice.

Aşa cum se arată în art.5 din Statutul Academiei de Ştiinţe a Moldovei, „Scopul principal al Academiei constă în organizarea şi efectuarea cercetărilor ştiinţifice fundamentale şi aplicative, orientate spre obţinerea de cunoştinţe noi privind legităţile dezvoltării naturii, omului şi societăţii, elaborarea şi implementarea tehnologiilor avansate întru dezvoltarea economică, socială şi spirituală a ţării”. Prin acelaşi statut, pentru realizarea respectivului scop s-au stabilit un număr de douăzeci de obiective, dintre care am reţinut ca deosebit de semnificative sub aspectul reputaţiei academice: elaborarea şi promovarea strategiei dezvoltării sferei ştiinţei şi inovării; realizarea politicii de stat de antrenare a ştiinţei în toate domeniile de activitate ale societăţii; contribuirea la dezvoltarea durabilă social-economică şi umană a Republicii Moldova; utilizarea realizărilor ştiinţei naţionale şi mondiale în interesul ţării.

În asigurarea reputaţiei acestor procese, un rol esenţial îl are conducerea executivă a Academiei, abilitată să definească cu precizie scopurile şi obiectivele, să-şi asume responsabilitatea realizării acestora şi să evalueze periodic progresele înregistrate în managementul reputaţiei academice.

Prin exercitarea funcţiilor sale, conducerea orientează Academia spre obiective şi linii de acţiune în concordanţă cu evoluţia fenomenelor şi proceselor din mediul ambiant, creând premise favorabile pentru o reputaţie academică înaltă. Iar, aici, este locul să scoatem în relief contribuţia acad. Gheorghe Duca, preşedintele nostru, care, de ani buni, menţine la parametri înalţi poziţiile academismului Republicii Moldova, printr-un management de înaltă performanţă, îndreptat spre valori şi etică academică, spre comunicare şi participare liberă şi transparentă la managementul academic. S-a extins, în mandatul său de preşedinte, munca în echipe, a crescut frecvenţa evaluării performanţei manageriale în raporturile Academiei cu exteriorul, iar proprietatea intelectuală şi managementul performanţei au devenit profund convergente.

La baza performanţei managementului Academiei de Ştiinţe a Moldovei s-a aşezat mai stabil, ca parte constitutivă, academicianul, care, în ambianţa instituţională, s-a constituit ca un complex de compatibilităţi, complementarităţi, consonanţe şi, important, rezonanţă publică.
Reperele strategice, ştiinţifice şi organizatorice ale trecerii Moldovei la economia de piaţă cu numeroasele schimbări sociale şi economice în toate domeniile de activitate au devenit rapid obiective academice. Respectând exigenţele, Academia de Ştiinţe a Moldovei contribuie la soluţionarea marilor probleme cu care se confruntă societatea moldovenească bazată pe cunoaştere şi informare, tehnici şi tehnologii noi, în special aria informaţională, care măresc viteza de propagare a cunoştinţelor.

Savanţii Academiei de Ştiinţe a Moldovei şi-au pus în slujba patriei experienţa de construcţie economică şi socială în procesul de modernizare economică şi de europenizare a Republicii, fiind, prin acest efect, o dată în plus, în consonanţă cu trebuinţele macromanageriale. Sunt cunoscute implicările în elaborarea strategiei creşterii economice şi reducerii sărăciei, în protecţia mediului, în schimbări considerabile în structura geografică a comerţului exterior, cu orientare pro-Uniunea Europeană. Nevoia de competitivitate a fost ridicată la rangul de dimensiune a cauzei. Integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană este tratată de mediile academice nu ca un scop în sine, ci ca o cale posibilă de dezvoltare economică şi socială a ţării, de creştere a nivelului de trai al populaţiei. Cercetătorii Academiei de Ştiinţe a Moldovei investighează şi fundamentează căi de reducere a decalajelor care fac diferenţe de compatibilitate şi competitivitate între Moldova şi statele europene dezvoltate.

Academia de Ştiinţe a Moldovei şi-a concentrat eforturile ştiinţifice asupra problematicii dezvoltării durabile şi competitive a Republicii Moldova, în condiţiile integrării europene şi globalizării contemporane. Academicienii moldoveni pledează pentru o dezvoltare durabilă care să satisfacă nevoile generaţiilor prezente, fără a compromite posibilităţile generaţiilor viitoare de a-şi îndeplini propriile aspiraţii, cu trecerea de la general la particular, cu evaluarea premiselor interne şi externe ale acestei dezvoltări, care îi determină nu numai necesitatea ca atare, ci şi posibilitatea realizării sale. Aici, un demers aparte s-a constituit într-o acţiune constantă pentru propagarea cunoştinţelor în societate, ca vector al dezvoltării şi factor determinant al progresului, unde rolul ştiinţei şi culturii este primordial. A fost elaborată o politică a calităţii care a fost transmisă cercetării ştiinţifice, au fost organizate sondaje de opinie pentru a se cunoaşte aspectele privind organizarea, desfăşurarea şi calitatea ştiinţei şi inovării, este stimulată cercetarea ştiinţifică fundamentală şi aplicativă în domeniile prioritare economice şi sociale ale Republicii Moldova. Sunt conştientizate şi conduse spre soluţionare probleme de ordin teoretic şi practic ce apar în urma restructurărilor de ordin social şi economic.

Printr-o comunicare judicios concepută şi realizată este promovată imaginea Academiei de Ştiinţe a Moldovei în ţară şi străinătate. Se răspândeşte cu succes brandul „Academia de Ştiinţe a Moldovei” ca element de imagine şi reputaţie, prin participări la târguri şi expoziţii ştiinţifice naţionale şi internaţionale.

Oferta ştiinţifică a Academiei de Ştiinţe a Moldovei, menită să promoveze comunicarea Academiei cu partenerii săi, este mai bine articulată, mai responsabilă şi mai adecvat sprijinită de un marketing viguros. Se elaborează şi se prezintă rapoarte şi informări de natură să orienteze factorii de decizie economică şi socială. Se acţionează cu succes pentru dezvoltarea relaţiilor internaţionale ale Academiei de Ştiinţe a Moldovei şi promovarea imaginii sale. Se diversifică legăturile internaţionale, se promovează schimburi de programe de cercetare ştiinţifică, de experienţă în scopul abordării procesului de cercetare ştiinţifică dintr-o perspectivă nouă, adecvată epocii.

Dezvoltarea învăţământului în general şi a celui superior în special, sunt priorităţi ale Academiei de Ştiinţe a Moldovei, având în vedere coordonatele noi, de ordin teoretic şi practic, care se pun permanent în legătură cu restructurările profunde ale întregii vieţi economico-sociale şi ale procesului de integrare economică.

În concluzie, Academia de Ştiinţe a Moldovei este o instituţie în care mintea luminată şi dorinţa sinceră sunt puse în slujba propăşirii neamului academic, îşi face datoria civică, ridicată la rang de înaltă preţuire, imprimându-i frumuseţe, demnitate şi reputaţie.