Rolul Academiei de Științe a Moldovei în planificarea dezvoltării economice a statului

2013-05-07

Academia de Științe a Moldovei joaca un rol major în calitate de consultant științific al Guvernului Republicii Moldova cu referință la elaborarea politicilor socio-economice și suportului acordat pentru luarea deciziilor științific argumentate în domeniu.

În contextul dat, ca un fragment aparte al activităţii ştiinţifice aplicative, ținem să menţionăm suportul oferit de Academia de Științe a Moldovei la elaborarea normativelor veniturilor nete ale gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) şi gospodăriilor casnice auxiliare, obţinute din activitatea agricolă în fitotehnie şi în sectorul zootehnic. Fiind elaborate conform HG Republicii Moldova nr. 514 din 10 mai 2007, aceste normative sunt actualizate în fiecare an şi contribuie nemijlocit la eficientizarea modului de acordare a compensaţiilor normative, efectuate în baza HG nr. 1117 din 27 octombrie 2005 "Cu privire la eficientizarea sistemului de asistenţă socială a Republicii Moldova". La fel, în calitate de bază informativă ştiinţific argumentată pentru luarea deciziilor manageriale sunt utilizate tarifele actualizate de costuri normate pentru sectorul agroalimentar.

Necesitatea unei abordări strategice, ştiinţific argumentate, pentru asigurarea creşterii gradului de ocupare a forţei de muncă şi combaterea şomajului este dictată de situaţia tensionată în acest domeniu, condiţionată de procesele demografice, migraţia, care a afectat semnificativ formarea competenţelor forţei de muncă, restructurarea întreprinderilor industriale, care a provocat şomajul structural, ce reiese din prezenţa multiplelor probleme specifice în domeniul ocupării, precum şi de necesitatea identificării direcţiilor prioritare şi soluţionarea acestora pentru consolidarea unui sistem funcţional şi eficient de promovare şi implementare a obiectivelor strategice. În acest scop, Academia de Științe a Moldovei a elaborat proiectul Strategiei naţionale privind politicile de ocupare a forţei de muncă în Republica Moldova pe anii 2007 – 2015 în scopul argumentării ştiinţifice a politicilor în domeniu pe termen mediu şi lung, aprobată prin Hotărârea Guvernului RM nr.605 din 31 mai 2007, publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.82-85 din 15 iunie 2007, art.660.

Securitatea demografică este o parte importantă a securităţii naţionale a Republicii Moldova şi, în acest context, evaluarea impactului politicilor demo-socio-economice asupra acesteia este o sarcina importantă. Totodată, actualmente situaţia demo-socio-economică sub aspect teritorial este neuniformă, iar în comparaţie cu anii precedenţi, indicii demografici nu s-au revigorat. Astfel, Academia de Științe a Moldovei, în vederea înlăturării ameninţărilor posibile şi asigurării securităţii demografice, în comun cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Biroul Naţional de Statistică a elaborat Regulamentul de determinare a datelor statistice, calcularea şi prezentarea indicatorului integral teritorial de securitate demografică (IITSD), care a fost publicat în Monitorul Oficial nr.216-220 din 19 octombrie 2012, art. nr.1221. Acest act normativ a fost elaborat în conformitate pct.5 al Hotărârii Guvernului RM nr.768 din 12 octombrie 2011 „Cu privire la aprobarea Programului naţional strategic în domeniul securităţii demografice a Republicii Moldova (2011-2025)”, precum şi pct.234, 235, 239 şi 240 din Programul în cauză, precum şi pct.27 din Anexa la acest Program.

În vederea planificării dezvoltării economice și oferirii suportului științific pentru prognozarea indicatorilor macroeconomici, Academia de Științe contribuie la ajustarea modelului de simulare macroeconomică la specificul economiei naţionale. În acest sens, se elaborează şi se prezintă Ministerului Economiei scenariile de prognoză a indicatorilor macroeconomici pe termen mediu (ultimul exercițiu a cuprins perioada 2013-2015), care sunt luate în considerație la definitivarea finală a prognozei pe termen mediu a dezvoltării economiei naţionale. Previziunile sunt realizate în baza unui model macro-econometric, ce relevă sub aspect cantitativ legăturile de cauzalitate existente între variabilele ce caracterizează evoluţia sectoarelor economiei naţionale.

În anul 2012, Academia de Științe a realizat studiul “Reexporturile în Republica Moldova” care a elucidat aspectele contradictorii ce se referă la reexporturile din țara noastră. Recomandările au fost aplicate la modificarea ordinului nr. 346 din 24.12.2009 al Serviciului Vamal al Republicii Moldova referitor la aprobarea Normelor tehnice privind imprimarea, utilizarea şi completarea declaraţiei vamale (ordinul nr. 140 din 10.04.2012).

În același context, a fost elaborat proiectul Concepţiei de dezvoltare clusterială a sectorului industrial al Republicii Moldova în colaborare cu Ministerul Economiei (inclus în Planul de acţiuni cu privire la implementarea Strategiei de dezvoltare a industriei pe perioada până în anul 2015) și recomandările privind perfecţionarea politicii de stat de susţinere a IMM, utilizate la elaborarea Strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020, adoptată prin Hotărârea Guvernului nr.685 din 13 septembrie 2012. În anul curent, vor fi elaborate recomandările metodice privind evaluarea mediului de afaceri, ţinând cont de situaţia din Republica Moldova şi va fi evaluată schimbarea mediului de afaceri în ţară. Mai târziu, organele administrației publice interesate sau asociaţiile de afaceri vor putea utiliza recomandările pregătite de către Academia de Științe. Astfel, principalele rezultate ştiinţifice ale AȘM, ce ţin de dezvoltarea IMM-urilor, sunt prevăzute în documentele Guvernului: în Planul de acţiuni privind implementarea Programului de stat de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2009-2011, Strategia de dezvoltare a industriei pe perioada până în anul 2015, Strategia de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020.

Cu concursul Academiei de Științe a Moldovei, în anul 2012, au fost elaborate noi abordări metodologice pentru calcularea mărimii valorice a nivelului minimului de existenţă şi utilizarea acestui indicator la realizarea politicii sociale în Republica Moldova. Aceste abordări au un caracter complet original şi sunt mai perfecte decât în ţările, în care minimul de existenţă este utilizat în calitate de standard social minimal în sfera nivelului de trai al populaţiei. Concomitent, a fost argumentată utilizarea nivelului minimului de existenţă în schimbarea mărimii minime a remunerării muncii şi a mărimii minime a pensiei, a venitului lunar garantat al familiei, mărimii burselor, pensiilor şi compensaţiilor. În baza rezultatelor acestor cercetări a fost elaborat şi transmis Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei proiectul Legii privind minimul de existenţă (adoptat de Parlament la 5 iulie 2012). În vederea executării art. 6 al acestei Legi a fost elaborat şi transmis Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei proiectul Regulamentului privind modul de calculare a mărimii minimului de existenţă (aprobat de Guvern la 30 aprilie 2013).

Academia de Științe participă cu succes, de asemenea, în procesul de planificare economică strategică a comunităților locale. În această ordine de idei, cu suportul integral al AȘM a fost elaborată Strategia de Dezvoltare socio-economică a raionului Hincești pe perioada 2013-2020. AȘM a venit cu o nouă abordare, de esență europeană, de planificare ”bottom-up”, care reprezintă o modalitate ce permite actorilor locali să determine nevoile zonei din care provin și să contribuie la dezvoltarea teritorială din punct de vedere economic, social și cultural.

Nu în ultimul rînd, Academia de Științe este antrenată și în procesul de fundamentare a politicilor anticriză în sistemul financiar, evaluarea complexă şi calitativă a indicatorilor stabilităţii financiare cu scopul identificării riscurilor aferente acesteia și asigurării securităţii financiare a statului. Au fost elaborate și prezentate Băncii Naționale a Moldovei 8 modele, care permit îmbunătăţiri marginale a preciziei prognozei în cazul includerii a 3 noi indicatori monetari calculați: overhang-ul monetar, gap-ul banilor nominali şi gap-ul banilor reali. În perspectivă, AȘM va acorda suport la elaborarea metodologiei de calcul a Sistemului de indicatori ai stabilităţii financiare a statului cu stabilirea valorilor-prag ale acestora, precum și aprecierea nivelului stabilităţii financiare a Republicii Moldova în baza indicatorilor sistemici de avertizare timpurie a crizelor.

Stratan Alexandru
03.05.2013