Identitatea Liceului Academiei de Ştiinţe a Moldovei: calitate, succes și performanță

2013-08-09

Încă din anul 2008, când a fost fondată instituția, grație iniţiativei preşedintelui Academiei de Ştiinţe a Moldovei acad. Gheorghe Duca, Liceul Academiei de Științe a Moldovei a devenit un adevărat centru nevralgic pentru susținătorii ideii de inovație și calitate în domeniul învățământului. Privit de unii cu nedumerire („La ce am avea nevoie de asemenea instituție?”) sau cu neîncredere („N-o să iasă nimic bun din asta...”), de alții cu entuziasm și speranță („În sfârșit!”) a existat riscul ca acest liceu să devină pentru mulți dintre locuitorii acestei țări ceea ce, de fapt, nu este.

Cu siguranță, Liceul AȘM e cu mult mai mult decât un simplu moft educațional şi cei cinci ani de activitate ai instituției au demonstrat-o. Acesta și-a câștigat dreptul la existență și a demonstrat că își are locul bine meritat în contextul social al Republicii Moldova. Totuși, trebuie să recunoaștem că mai există și astăzi viziuni sceptice și tentații de distorsionare a identității Liceului AȘM. Mai întâlnim încă surprinderea oamenilor simpli că aici nimeni nu rezolvă nimic „prin cineva” și „cu ajutorul a ceva”, că admiterea și însuși sistemul de învățământ este transparent, că evaluarea este cât se poate de obiectivă, iar elevii de aici sunt cu adevărat talentaţi şi însetaţi de descoperiri şi investigaţii.

Avem certitudinea că această instituție de succes reprezintă o șansă unică pentru tinerii însetați de lumina cunoașterii, o posibilitate de (auto)construire a personalității aici, ACASĂ, și de re-descoperire a surselor latente existente în spiritul fiecărui tânăr.

Primul argument în susţinerea acestei afirmaţii constă în organizarea reușită a sistemului de instruire bazat pe selecţia riguroasă a candidaţilor la admitere și pe implicarea cadrelor didactice înalt calificate în procesul de instruire. Instruirea calitativă a elevilor are la bază aplicarea tehnologiilor didactice avansate şi evaluarea obiectivă a succesului şcolar. Dar ceea ce scoate în evidenţă Liceul AŞM este colaborarea cu instituţiile Academiei de Ştiinţe a Moldovei care a devenit o tradiție specifică doar acestui liceu.

Corpul didactic select reprezintă a doua verigă care definește identitatea LAȘM. Aici activează cu succes 8 doctori în științe, 12 cadre didactice cu grad didactic superior, 3 – cu grad didactic I și 7 deţin gradul didactic II. În afară de potențialul profesional, aceștia se autodefinesc prin cultul esteticului şi al eticului, ridicând existenţa comună la un nivel net superior.

Următoarea verigă care asigură succesul Liceul AȘM este ilustrată de colectivul de elevi. Vorbind despre cei care fac ca existența acestui liceu să devină istorie de succes, să accentuăm că Liceul AȘM oferă șanse egale tuturor elevilor cu dragoste de carte. Ideea că aici nu pot studia decât copii din familii cu un anumit statut social și că elevii din Chișinău sunt mai privilegiați va fi spulberată odată ce ne veți bate la ușă și veți face primii pași în sălile de clasă, pentru că aici își fac studiile elevi din toată republica ( din cca 30 de raioane), iar statutul social al candidaților la studii nu mai este un indicator de succes. Fie că provin dintr-o familie de intelectuali sau muncitori, fie că părinții sunt agricultori sau șomeri, toți sunt egali în fața CĂRȚII.

Încă din primul an de activitate, LAȘM a pus accentul, mai ales, pe accesul elevilor din spațiul rural la învățământul de calitate, dar aceasta nu exclude posibilitatea elevilor din orașe, centre raionale de a-și continua studiile aici. Regula este aceeași pentru toți: să fii absolvent al gimnaziului și să demonstrezi cele mai bune competențe la examenul de admitere care este organizat anual în luna august. Iar dacă ai obținut deja unele performanțe, ești olimpic sau tinzi spre aceasta, deja merită să te numești LAȘM-ist (termenul a fost inventat de prima promoție de absolvenți ai Liceului AȘM). Bineînțeles, spiritul creativ, munca, verticalitatea rămân pilonii de bază ai omenescului, calități pe care și le însușesc învățăceii pe parcursul a trei ani de studii.

Instituţia noastră demonstrează al cincilea an consecutiv că fenomenul migrației, atât de tipic pentru țara noastră, nu mai reprezintă un obstacol în formarea de sine. Punctul forte al liceului îl reprezintă, prin urmare, performanțele elevilor, pentru că anume ele vorbesc despre rostul înființării lui. Numai în anul de studii 2012-2013 liceenii au înregistrat 35 de reușite la nivel republican, dintre care: 4 elevi-locul I la olimpiadele republicane ,7 - locul II, 14 – locul III, iar 10 elevi au obţinut menţiuni. Evident, aceste rezultate relevante, dar şi participările şi menţiunile obţinute la alte concursuri internaţionale se înscriu în standardele de calitate şi demonstrează clar ideea de progres şi succes în plan naţional şi internaţional.


Pe lângă aceste date, vom aminti că în anul de studii 2011, Liceul AŞM a solicitat (şi a obţinut) permisiunea Ministerului Educaţiei pentru implementarea „Standardului de Securitate – 1” la examenele de BAC. Grație acestui fapt a fost posibilă demonstrarea practică a posibilităţii tehnice de contracarare a copiatului, iar instituția, deja al treilea an consecutiv, înregistrează rezultate semnificativ mai avansate decât media pe republică.

Considerăm că aceste argumente sunt suficiente pentru a spulbera îndoielile unora și a-i determina pe cei mai buni să facă o alegere în viitor. Exemplul Liceului Academiei de Ştiinţe a Moldovei demonstrează fără echivoc posibilitatea reformării şi transformării învăţământului din Republica Moldova într-un domeniu de succes. Nu ne rămâne decât să ne exprimăm speranţa că frumosul ideal care ne-a alimentat spiritul pe parcursul a cinci ani de existență, va deveni opera viitorului și îi va determina pe tinerii studioși să întrețină focul făuritor de tot ce e nou, frumos și demn, iar Liceul AȘM va continua să fie un centru spiritual, în care va domina mereu CALITATEA, SUCCESUL și PERFORMANȚA.

dr. Inga Sorocean, profesoară de limba și literatura română, grad didactic superior, LAŞM